lördag 12 februari 2011

Uppsökerivecka med Handels

Den här veckan har jag varit ut med Handels på uppsökeri. Det innebär att vi varit runt i butikerna, hos frisörerna och på lagren i Malmö, ja i hela Sverige, för att prata med medlemmar och ickemedlemmar. Vi har informerat om vad facket är, gör och står för samt om den kommande avtalsrörelsen. Vi har även försökt värva nya medlemmar, vilket gick över förväntan.

Något som dock skrämmer mig är okunnigheten kring våra avtal och vad facklig verksamhet är. Väldigt få har koll på att det är tack vare facket som OB-tillägg finns och att det är vi som ser till att det blir löneförhöjningar. Många tror nämligen att det är naturliga saker som man inte behöver kämpa för.

Det ska bli spännade att se hur nästa avtalsrörelse går till, förra året var vi ju nära strejk och mycket tyder på att avtalsrörelsen 2012 kommer att bli lika hård. Som vanligt är det OB-tillägget som kommer att stå i skottgluggen gissar jag. Sedan är frågan hur lite arbetsgivarna vill ge oss i löneökning. Förra avtalsröreslen vill dom ge oss 0%, LO tyckte 2,3% var ett bra mål, Handels fick igenom 3,2%. Det lönar sig med andra ord att ha facket, utan oss ingen högre lön och ingen OB. Just OB ville dom ta bort förra avtalsröreslen och ersätta med 100 kr mer i månaden. Då OB är i snitt 2-3000 kr, i de flesta fall ännu mer, av lönen kan ni ju själva räkna på vem som vunnit på den dealen.

Jag hoppas vi kan lösa avtalsrörelsen utan stridsåtgärder, men går det till det hoppas jag vi står endade inom LO och går ut i en storstrejk. Facket måste visa enighet och makt nu. Tillsammans är vi starka!

Inga kommentarer: